Οι συνεντεύξεις στα kokkina.gr συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό! Σειρά έχει ο Μιχάλης Φουντεδάκης. Το όνομά του μπορεί να μη το ξέρεις αλλα τη φωνή του σίγουρα, αφού είναι ο άνθρωπος που δίνει ρυθμό στο ΣΕΦ, ξεσηκώνει τον κόσμο και ενθαρρύνει τους παίχτες! Είναι ο εκφωνητής του μπασκετικού Ολυμπιακού, ένας από τους πιο γνώριμους και χαρακτηριστικούς ήχους στα αυτιά κάθε γαυρου! Μας μιλάει αποκλειστικά στα kokkina.gr σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παρόμοιά της δεν έχει ξαναγίνει. Για τις Red Drops, τα ηχητικά του ΣΕΦ, τις απαιτήσεις των παικτών, το “ρίσκο” με το τραγούδι του Πέτγουεϊ και πολλά πολλά ακόμα που δεν έχουν ξανακουστεί!
Αναλυτικά η συνέντευξη:
Καλησπέρα Μιχάλη και σ΄ευχαριστούμε πολύ! Πάμε κατευθείαν στα του Ολυμπιακού! Σε πράγματα μικρά και μεγάλα, απορίες δικές μας αλλά και του κόσμου.
Καλησπέρα! Και γω σας ευχαριστώ!
Λοιπόν! Παλιότερα ήταν πολύ πιο έντονα τα ηχητικά στο ΣΕΦ. Τώρα πλέον όχι.Γιατί; Αυτό είναι απαίτηση της Ευρωλίγκα ή της ΚΑΕ;
Πριν χρόνια δεν υπήρχε έλεγχος κατά τη διάρκεια του αγώνα. Τώρα υπάρχουν προδιαγραφές μέχρι που μπορεί να συμμετάσχει ο dj της ομάδας. Για παράδειγμα κατά τη διάρκεια της επίθεσης της αντίπαλης ομάδας δεν μπορεί να υπάρχει ηχητική ενίσχυση. Κάπου ενδιάμεσα εμείς προσπαθούμε να κάνουμε και κάποια πράγματα που δεν απαγορεύονται. Πολλές φορές συμμετέχουμε στην αρχή της επίθεσης της αντίπαλης ομάδας λέγοντας για παράδειγμα ”πάμε όλοι δυνατά για άμυνα”. Ή επίσης και το θέμα του ενθουσιασμού μας όταν αλλάζει η ροή ενός αγώνα. Σ αυτό το θέμα προσπαθούμε να πάρουμε λίγο παραπάνω χρόνο από όσο επιτρέπεται.
Στους Έλληνες ή στους Αμερικάνους παίχτες αρέσουν περισσότερο τα ηχητικά και τραγούδια;
Πρώτα από όλα οι Έλληνες. Εμείς έχουμε πολύ ωραία σχέση με τους παίκτες και αφουγκραζόμαστε κάποια πράγματα. Υπάρχει πολύ μεγάλη αποδοχή από τους παίκτες και τους ωθεί προς το καλύτερο
Τι έχεις να πεις για τα θέματα τιμωρίας της έδρας και για το φαινόμενο της ρίψης αντικειμένων στον αγωνιστικό χώρο;
Δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα, έχουμε κάποια καθοδήγηση από την ΚΑΕ και πρέπει να γίνει άμεση παρέμβαση γιατί θα υπάρξει τιμωρία. Πρέπει να προσπαθήσουμε να έρθουμε πιο κοντά στο θέμα των κανονισμών γιατί το θέμα τιμωρίας της ομάδας είναι ευαίσθητο. Την θέλουμε συνέχεια στην πρώτη γραμμή και να κερδίζει. Υπάρχει ιδιαίτερη σχέση με τον Ολυμπιακό. Εγώ μικρότερος πέρασα και τερματοφύλακας στον Ολυμπιακό και έζησα και χρόνια μιας άλλης κατάστασης. Ήμουν ο μικρός που έπαιρνε από το χέρι ο Υβ Τριαντάφυλλος και μπαίναμε μαζί στο γήπεδο. Έχουμε ζήσει σε άλλο επίπεδο με τον Γουλανδρή, τον Κελεσίδη…Εγώ είχα μία πολύ καλή σχέση με τον Ρίβερς παρόλο που δεν ήμουν ο παρουσιαστής στο γήπεδο τότε. Ήμουν κάθε μέρα στο ΣΕΦ.
Υπάρχει κάποιος Αμερικανός ή Ευρωπαίος εκφωνητής του οποίου έχεις πάρει στοιχεία;
Εγώ είχα πολύ καλή σχέση με τους Chicago Bulls. Ο άνθρωπος που δούλευε στους Chicago Bulls τότε ήταν ο κορυφαίος στην Αμερική. Δεν είναι κακό να μιμείσαι τα πετυχημένα πράγματα. Αν μπορείς να βάλεις και δικά σου στοιχεία πάνω στην ελληνική κουλτούρα, προσπαθείς να το διαχειριστείς με τρόπο αρεστό. Φυσικά δεν μπορούμε να αρέσουμε σε όλους. Τουλάχιστον μέχρι τώρα σε επίπεδο εθνικής ομάδας, αλλά και από άλλες ομάδες έχουμε εξαιρετική σχέση με τους αθλητές αλλά και με τις διοικήσεις. Είμαστε σε επίπεδο που μας αποδέχονται. Το entertainment τον NBA μου άρεσε πάρα πολύ, έχω πάρει αρκετά πράγματα από εκεί και προσπαθώ να τα αξιοποιήσω. Είναι σημαντικό αυτά να παντρεύονται με την ομάδα των κοριτσιών. Αυτό το κομμάτι του entertainment μπορούμε να το αξιοποιήσουμε.
Έχεις ακούσει στην πορεία σου αρνητικά σχόλια για επιμονή σε κάτι και αν ναι ποια είναι αυτά;
Αρκετές φορές και σε ορισμένα συμφωνούσα. Βλέποντας το βίντεο προσπαθούσα να διορθώσω κάποια. Κάποιες φορές γινόταν λόγω άγνοιας τα άφηνα και πέρναγαν αδιάφορα. Στην Ελλάδα όλοι έχουν μάθει να έχουν άποψη και γνώμη. Σε τέτοια κατάσταση πρέπει να ξέρεις ότι μπορεί να κάνεις λάθος αλλά να προσπαθείς να το διορθώνεις. Κανείς δεν είναι αλάνθαστος ή τέλειος. Κάθε χρόνο πρέπει να κάνουμε ένα βήμα βελτίωσης, δεν υπάρχει ταβάνι και εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Εγώ ακούω τα σχόλια, τα μετράω και προσπαθώ να πάρω πράγματα ώστε να βελτιωθώ. Κάποια στιγμή ο Α. Νταής, ένας από τους manager του Ολυμπιακού, μου είπε κάτι για ένα θέμα και το κράτησα. Το μελέτησα και το άλλαξα. Αυτομάτως άρεσε.
Πολλές φορές όταν μετά από καλάθια ή βολές, μπαίνει από πίσω ένα ηχητικό. Αυτά είναι σε συνεννόηση με τους παίκτες;
Είναι σε συνεννόηση ενός disc jockey με το εμπορικό τμήμα του Ολυμπιακού. Στο θέμα της παρουσίασης το κομμάτι το έχουμε φτιάξει εμείς και ταιριάζει στον Ολυμπιακό. Έτσι όπως ξεκινάει το τραγούδι που μοιάζει με το eye of the tiger, οδηγεί στην έξαρση για να φτάσει στο επίπεδο να ταιριάζει στον Ολυμπιακό.
Κατά καιρούς βλέπουμε να γίνονται κάποια events στο ΣΕΦ. Αυτά ποιος τα προτείνει;
Αυτά ξεκινάνε από το εμπορικό κομμάτι του Ολυμπιακού, μπαίνουμε σε μία διαδικασία που μας οδηγούν οι άνθρωποι του Ολυμπιακού και προσπαθούμε να τα υλοποιήσουμε. Έχουμε φέρει και κάποια παιχνίδια από το εξωτερικό και απασχολούμε το φίλαθλο.
Σου έχει πει κάποιος παίκτης πως θα προτιμούσε να λες το όνομά του;
Ναι έχει γίνει με τον Λο. Με τον Β. Σπανούλη έχουμε καλή σχέση, ήμασταν και στο Μαρούσι μαζί. Η εξέλιξη του Βασίλη ήταν αλματώδη, με τεράστια προσπάθεια από τον Βασίλη. Είναι άνθρωπος με πολύ μυαλό, φοβερά αθλητικά προσόντα τα οποία έχει δουλέψει και έχει φθάσει εκεί που είναι. Υπάρχουν καλές επαφές και με άλλους παίκτες που και ζητάνε. Με τον Μπρεντ Πετγουέι στην Πάτρα, στο all star game έμαθα ότι τραγουδάει ελληνικά και του ζήτησα να τραγουδήσει, του ζήτησα ότι το θέλει ο κόσμος. Εκείνος μου είπε ότι θέλει να χορέψει και μαζί. Και ρισκάραμε. Πρέπει να ρισκάρεις για να πετύχεις κάτι. Πολλές φορές ρισκάραμε σε ”παιχνίδια διαγωνισμών” και όλα πήγαν καλά. Έχουμε πολύ καλή σχέση με τον κόσμο και είμαστε σε άλλο επίπεδο όσων αφορά τη σχέση μας.
Αν σου ζητούσαν να διοργανώσεις έναν αγώνα με περισσότερο entertainment ανεξαρτήτος κόστους, τι στοιχεία θα έβαζες;
Έχουμε σκεφτεί πολλά πράγματα αλλά είναι και μία κακή οικονομικά περίοδος. Θα μπορούσαμε να κάνουμε πολλά αλματώδη πράγματα. Αν η κατάσταση ήταν διαφορετική θα αλλάζαμε όλο τον ιματισμό των κοριτσιών με φανταχτερά ρούχα και αξεσουάρ. Θα είχαμε υλοποιήσεις διαγωνισμών και θα βάζαμε κόσμο στα χορευτικά. Διαφορετική παρουσίαση του Ολυμπιακού, με πιθανότητα να χρησιμοποιήσουμε φωτιές και άλλα αμερικάνικα. Επίσης θα μου άρεσε να φτιάξουμε μία ομάδα dunkers και να κάνει εντυπωσιακά πράγματα. Έχουμε μία τέτοια ομάδα έτοιμη και το έχουμε προτείνει. Πιστέυων ότι τα δικά μας παιδιά θα ήταν εκπληκτικά και επειδή είναι και Ολυμπιακοί θα έκαναν απίστευτα πράγματα.
Είσαι 10 χρόνια στον Ολυμπιακό. Μιλάτε απευθείας με τους κ.Αγγελόπουλους;
Πάντα μιλάγαμε είτε με τον γενικό διευθυντή είτε με τον εμπορικό διευθυντή. Τo εμπορικό τμήμα έχει το μεγαλύτερο μερίδιο. Υπάρχουν προτάσεις κάθε χρόνο και εμείς παίρνουμε γραμμές από το εμπορικό τμήμα. Κάποια στιγμή ο κ. Κόκκαλης μας είχε ζητήσει να χορογραφήσουμε τον ύμνο του Ολυμπιακού. Πρόσφατα το εμπορικό μας είχε ζητήσει μία χορογραφία για ένα χορηγό του. Αυτά είναι θέματα σε αμοιβαία συνεργασία. Έχουμε πει πράγματα που δεν έχουν ακουστεί ποτέ.
Πόση προετοιμασία και τεχνογνωσία χρειάζεται για να παρουσιάζεις έναν αγώνα ή μια σπουδαία διοργάνωση;
Υπάρχει μεγάλη προεργασία από πίσω. Ακόμη και στην παρουσίαση. Πρώτα από όλα πρέπει να ξέρεις όλους τους παίκτες. Να ξέρεις να προσεγγίσεις την προσωπικότητα του καθενός και να μην μειώνεις αντιπάλους. Το κυριότερο είναι ότι δεν υπάρχουν παρουσιαστές που να ξέρουν τους κανονισμούς. Πρέπει να ξέρεις όλους τους κανονισμούς. Κάποτε κάποιος με είχε ρωτήσει για το fast break ή την baseball pass. Εγώ είμαι γυμναστής, έχω το δίπλωμα του διαιτητή και γνωρίζω αρκετά πραγματάκια. Ακόμη και στα all star game οφείλεις να γνωρίζεις τους κανονισμούς των καρφωμάτων, όλα.
Πες μας λίγα λόγια για τις red drops.
Οι red drops δημιουργήθηκαν πριν 12 χρόνια μέσα από τις κοκκινοθρυλίτσες, όλο αυτό επί εποχής Καζλάουσκας. Τα περισσότερα κορίτσια είναι αθλήτριες. Τότε φτιάχτηκε η ομάδα και καθιερώθηκε στον Ολυμπιακό. Εκπαιδεύτηκαν πολύ καλά, υπήρξε συνεργασία με το εξωτερικό, και σιγά σιγά έφτασαν σε αρκετά υψηλό επίπεδο με αποτέλεσμα να βγαίνει κάτι ωραίο στο γήπεδο. Υπάρχουν δύο προπονήσεις την εβδομάδα και audition τον Σεπτέμβριο με παραπάνω από 80 κορίτσια. Έχουμε την τεχνογνωσία και ανθρώπους κατάλληλους στο θέμα του entertainment. Το θέμα αυτό το υποστηρίζουμε γιατί είμαστε και αμιγώς Ολυμπιακοί.
Ποιες προδιαγραφές – κριτήρια πρέπει να πληρεί μία κοπέλα για να έρθει στην audition;
Η κοπέλα θα πρέπει να έχει χορευτική εμπειρία, διαφορετικά να έχει τη δυνατότητα να προσαρμοστεί ώστε να μπορέσει να εκπαιδευτεί κατάλληλα. Προτεραιότητα έχουν οι αθλήτριες, οι γυμνάστριες, οι δασκάλες χορού και οι κοπέλες που στο παρελθόν έχουν ασχοληθεί με κάτι παρόμοιο. Αν κάποιες κοπέλες επιθυμούν να μάθουν, υπάρχουν και οι σχολές εκπαίδευσης.
Οι κοκκινοθρυλίτσες τι ακριβώς έκαναν τότε;
Ήταν 35 κορίτσια από 8-12 χρονών και έκαναν αυτό που έβλεπαν από τις μεγάλες κοπέλες μας. Κάποια στιγμή, αν το θελήσει και ο Ολυμπιακός μπορεί να υπάρξει και περαιτέρω συνεργασία για να γίνουν οι ακαδημίες των μικρών cheerleaders.
Άρα η ιδέα ήταν του Σ. Κόκκαλη;
Ο Ολυμπιακός είχε από τη περίοδο του 90 cheerleaders αλλά εμείς το φέραμε σε επίπεδο πιο αθλητικό και πιο οργανωμένο. Δώσαμε άλλη εικόνα και με τον ρουχισμό αλλά και με το show που παρουσιάζουμε. Τα κορίτσια είναι καταπληκτικά. Όλο αυτό άρεσε και συνεχίστηκε, οπότε έχουμε μία πολύ σωστή και υγιή συνεργασία με την ομάδα. Όλες οι κοπέλες είναι Ολυμπιακοί και αν δεν είναι γίνονται.
Υπήρχε διάκριση φέτος, σωστά;
Φθάσαμε στην τετράδα και πριν 2 χρόνια φθάσαμε στον τελικό. Πιστεύουμε ότι δεν είναι ούτε δίκαιη ούτε σωστή διαχείριση στο θέμα διαγωνισμού της Ευρωλίγκα. Υπάρχουν και άλλα πράγματα από πίσω. Πιθανότατα να παίρνουν ομάδες που τους εξυπηρετούν εμπορικά. Η Ζαλγκίρις, μία εκπληκτική ομάδα, μας έχει αποδεχτεί πλήρως σ’ αυτό που κάνουν τα κορίτσια μας. Από του χρόνου θα σκεφτούμε εάν θα συμμετάσχουμε στο διαγωνισμό, γιατί θέλουμε ο διαγωνισμός να είναι περισσότερο θέμα προσόντων.
Τώρα δεν είναι τόσο αξιοκρατικό;
Δεν είναι αξιοκρατικό. Για παράδειγμα, στη Ρωσία, στη Γερμανία και στη Λιθουανία υπάρχουν εκατομμύρια που μπαίνουν στο site και ψηφίζουν. Εάν ήθελαν να κάνουν κάτι για το entertainment θα μπορούσαν να φέρουν Αμερικάνους κριτές από το NBA και να ψηφίσουν με βάση τα προσόντα. Υπάρχουν πολύ καλές ομάδες όπως η Barcelona dragons, οι κοπέλες της Ζαλγκίρις, οι red fox που είναι πολύ καλές. Εμείς έχουμε φθάσει σε ένα επίπεδο πιο ψηλά από όλους τους άλλους και ακολουθούμε όλη τη διαδικασία όπως πρέπει μαζί με τον Ολυμπιακό και κάνουμε αυτά που πρέπει.
Γενικότερα το cheerleading πάει να γίνει επίσημο άθλημα;
Σαν άθλημα υφίσταται 78 χρόνια. Ξεκίνησε βέβαια ακόμη νωρίτερα στην Αμερική από άνδρες. Αργότερα μπήκαν στη διαδικασία με κοπέλες ανάλογων προσόντων και πλέον έχει φθάσει στη σύγχρονη μορφή του. Τα τελευταία χρόνια γίνονται παγκόσμια και ευρωπαϊκά πρωταθλήματα. Ήδη πέρασε στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Αθλημάτων που αξιολογεί ποια αθλήματα, τα οποία μπορούν να πάρουν τα εχέγγυα για να γίνουν δόκιμα αθλήματα στους Ολυμπιακούς αγώνες. Ενώ πέρασε και την Παγκόσμια Ομοσπονδία σχολικού και πανεπιστημιακού αθλητισμού γεγονός που είναι μεγάλη επιτυχία γιατί για να μπει ένα άθλημα εκεί σημαίνει ότι έχει τις προδιαγραφές να εκπαιδεύει και να αθλούνται παιδιά μικρών ηλικιών που πάνε στα σχολεία. Στην Αμερική όλα τα κορίτσια πρέπει να είναι cheerleaders ενώ πολλά αγόρια που ασχολούνται με τον αθλητισμό ασχολούνται και με το cheerleading. Είναι αγόρια τα οποία πρέπει να είναι πάρα πολύ γυμνασμένα. Υπάρχουν άλλα αγόρια που παίζουν μαζί μπάσκετ και κάνουν cheerleading. Άλλα αγόρια είναι τρομερά δυναμικά που ασχολούνται με αμερικάνικο football και cheerleading. Οπότε υπάρχει συνδυασμός άθλησης και χορού. Και εμείς κάποια στιγμή θα το κάνουμε. Έχουμε πολλά αγοράκια που ασχολούνται με το cheerleading, με το hip hop και κάποια στιγμή θα το δούμε και στα γήπεδα όταν ωριμάσει.
Τώρα που δεν είναι αναγνωρισμένο κρατικά, η χρηματοδότηση πως γίνεται; Εσείς καλύπτετε τα έξοδα για να πάει μία ομάδα στο εξωτερικό;
Το 50% είναι από εμάς και τα υπόλοιπα είναι από τους γονείς που είναι και ο μεγάλος φορέας που το στηρίζει. Αγοράζουν τα ρούχα και τα παπούτσια για τα παιδιά, τα υλικά που χρειάζονται, τις συνδρομές τους και εμείς έχουμε όλο το οργανωτικό που είναι ένας απίστευτός όγκος δουλειάς και οικονομικής υποστήριξης γιατί σε ένα πανελλήνιο πρωτάθλημα με τόσους αθλητές πρέπει να κάνεις υπερπαραγωγή. Σε επίπεδο εθνικών ομάδων επιβαρυνόμαστε εμείς όταν πηγαίνει όλη η ομάδα μαζί, όταν είναι ατομικά βοηθάνε οι γονείς, ενώ τώρα έχει αρχίσει και ενδιαφέρον από κάποιες εταιρίες που μπορεί να ταιριάζουν τα προϊόντα τους σε επίπεδο χορηγικό και βαδίζουμε σε σταθερά βήματα και ασφαλείς δρόμους για να το εξελίξουμε.
Τι θα λέγατε σε ένα γονιό για να ωθήσει το παιδί του προς τον χώρο του cheerleading;
Πρώτα από όλα θα λέγαμε να ασχοληθεί με τον αθλητισμό. Είναι το πιο σημαντικό για την κοινωνικοποίηση των παιδιών και την πιο ασφαλή και υγιή διαδρομή στη ζωή τους. Εμείς απλά προσφέρουμε ένα εντυπωσιακό άθλημα με συνδυασμό πολλών αθλημάτων μαζί. Υπάρχουν στοιχεία ενόργανης, ρυθμικής, χορού και ακροβατικής. Για αυτό ταιριάζει και σε πολλά αγόρια. Μέσα από μία διαδικασία εκπαίδευσης τα παιδιά μπορούν να δουν και μία περαιτέρω εξέλιξη ενός αθλήματος το οποίο τείνει να γίνει ολυμπιακό. Το κυριότερο όφελος είναι ότι δεν απορρίπτει κανένα κορίτσι και αγόρι από πλευράς σωματότυπου ενώ μπορούμε να τα εκπαιδεύσουμε γιατί έχουμε εκπαιδευτεί από τους καλύτερους που βρίσκονται στην Αμερική.